Jappanners... - Reisverslag uit Tokio, Japan van Rob Kamphorst - WaarBenJij.nu Jappanners... - Reisverslag uit Tokio, Japan van Rob Kamphorst - WaarBenJij.nu

Jappanners...

Door: Rob

Blijf op de hoogte en volg Rob

10 Maart 2017 | Japan, Tokio

Het is even geleden dat ik wat heb geschreven op deze site. We zijn lekker even "op vakantie" geweest naar Nederland en dat was erg prettig. Maar nu zijn we alweer een paar weken terug in Tokyo en zelfs ik krijg een ritme hier! Lekker aan het werk en elk weekend gaan we er op uit om steeds meer van Tokyo en de omgeving te zien. Japan wordt steeds minder vreemd voor ons. Maar wat het meest apart blijft hier voor ons zijn wel de mensen... Met mijn werk kom ik in aanraking met erg veel Japanners en dat geeft wel eens leuke verassingen! Hieronder een paar voorbeelden.

Gisteren was ik bijvoorbeeld aan het lesgeven en aan het einde van de les vraag ik altijd aan de studenten of ze alles snappen en misschien nog vragen hebben... Gisteren viel het me op dat ze vaak antwoorden met een volmondig ja! Waarop ik natuurlijk vraag wat hun vraag dan zou kunnen zijn. Hun reactie is altijd; geen vragen!
He!? Maar toen ik je net vroeg of je nog een vraag had....?
Het is erg onbeleefd voor Japanners om nee te zeggen en dat gevoel zit diepgeworteld. Dus blijven ze dat ,in welke taal dan ook, volhouden. In plaats van gewoon nee te zeggen wordt het dan vaak een misschien of gewoon een ja!

In mijn tweede week op het werk hoorde ik hoe een collega zich voorstelde aan zijn studenten waaronder hij vermelde wat zijn naam was. Toen vroeg hij natuurlijk aan zijn studenten hoe zij heetten en toen hoorde ik iets wat ik niet verwacht had... Een van zijn studenten antwoordde bloedserieus met: Die informatie geef ik niet want dat is te persoonlijk! Ik weet dat Japanners erg gevoelig zijn als het komt op persoonlijke informatie maar je naam!?

Ook vinden de Japanners mijn humor maar wat raar... De studenten die ik voor het eerst zie vragen meestal waarom ik naar Japan verhuisd ben. Dat is een logische vraag natuurlijk maar als je die vraag ,zoals ik deed, beantwoorde kunnen ze wel wat raar opkijken... Ik vertelde (iets serieus kijkend misschien) voor de lol dat het de schuld was van mijn vrouw dat ik hier nu was... En ondanks dat ik al snel moest lachen namen ze mijn antwoord aan als de waarheid! Ze nemen blijkbaar alles wat je zegt heel erg letterlijk hier in Japan.

Ik vind het nog steeds een erg apart volk die Japanners en ik zal ze nooit 100% kunnen begrijpen volgens mijn collega's maar het houdt het wel interessant! Ik heb nog wel veel meer dingen meegemaakt hier die apart zijn maar dat misschien voor later.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Japan, Tokio

Van Schiphol, Nederland naar Tokyo, Japan

Niks meer en niks minder

Recente Reisverslagen:

20 Juli 2017

Vakantie Hokkaido

09 April 2017

Sakura & Hanami

09 April 2017

Kyoto

10 Maart 2017

Jappanners...

31 Januari 2017

Nieuw!
Rob

Voor 3 jaar dus vertrokken naar Tokyo, Japan.

Actief sinds 25 Okt. 2016
Verslag gelezen: 226
Totaal aantal bezoekers 86134

Voorgaande reizen:

23 Oktober 2016 - 30 September 2019

Van Schiphol, Nederland naar Tokyo, Japan

Landen bezocht: